Fahami maksuD sebenar tanggungjawab




Entri aq da macam serius je kan..?ya!ini memang topik serius..
Pernah dengar dialog ini??

A: ani2,nape sampai sekarang ta kawen lagi..?
B: hmm..masih banyak tanggungjawab yg aq kene pikul la,usin..

Ape sebenarnya yang dimaksudkan dengan tanggungjawab ye..? hampir sedekad aq memikir,mengkaji, mengolah dan bermacam2 care lagi  perihal sedemikian. Lantas~ dengan maklumat dihujung jari , aq mencari dan terus mencari.. 

BErdasarkan kajian,inilah yang aq dapat..

sudah faham..? atau masih samar-samar... tak mengapa, meh sini aq summarize kan. Overall dari ape yang aq bace, sebenarnya tanggungjawab merujuk kepada sesuatu kewajipan.Kewajipan~~~~ *berlegar2 ats kepala kewajipan yang kita kena pikul dalam hidup ni*. 
Antara kewajipan-kewajipan tersebut:*jeng3~*

~ kewajipan terhadap ibubapa
~kewajipan terhadap ilmu
~kewajipan terhadap rakan2
~kewajipan terhadap suami/isteri (ni blom lagi..tak sampai seru lg.. :D )
~kewajipan terhadap anak-anak (yg nie pn nanti)
~kewajipan terhadap keluarga 
tanggungjawab...
ibarat bebanan aunty ni laa...
banyak jugak tanggungjawab kite kan..? (org kate,lebih pd dua dikira banyak.kira sendiri ye.aq dulu blaja algebra je,nombor2 aq ta blaja).hah!berbalik pada dialog diatas.

sudah nmpak ape yang aq nampak..? kalau gune alasan macam tu, mmg ta kawen la..sebab~ hidup kita nie tak lepas dari tanggungjawab. even kalau parents kite dah tak ade pun kite still tak lepas dari tanggungjawab sebagai seorang anak. tanggungjawab mendoakan kesejahteraan mereka dialam kubur.
sebenarnye aq tulis nie sebab aq  jealous dengan orang yang ade anak buah.bile la agaknye akak ngn abang2 aq nk kawen.aq nak anak buah laaa!!! cepat la kawen. asyik dok pikir tanggungjawab aje.sampai bile2 la ta kawen camtu.haizzz~

0 comments:

Post a Comment

  © Blog Design by Simply Fabulous Blogger Templates

Back to TOP